Lewis Hamilton en Max Verstappen zien mega groot probleem in de kart - en autosport: "Het gaat de verkeerde kant op"
Uitgegeven door Celine Boerboom • 24 juni 2026 07:00
Lewis Hamilton heeft de FIA en Formule 1 opgeroepen om verdere maatregelen te nemen om de autosport toegankelijker te maken. Volgens de Ferrari-coureur lopen de kosten in de kartsport en daarna de singleseaters inmiddels zo ver op dat talentvolle kinderen zonder rijke achtergrond nauwelijks nog een kans maken om de hoogste klasse in de autosport te halen.

Hamilton maakt zich al langer zorgen over de financiële drempel om door te breken richting de top van de autosport. Volgens de zevenvoudig wereldkampioen ontwikkelt de sport zich op dat vlak zelfs de verkeerde kant op. "Ik heb me er niet heel diep in verdiept, omdat het in mijn ogen voortdurend de verkeerde kant op gaat. Er is eigenlijk niemand die verantwoordelijkheid neemt. Op de een of andere manier moet de sport toegankelijker worden, want de huidige situatie is belachelijk."
De Brit noemt als voorbeeld een ouder die inmiddels meer dan een miljoen dollar per jaar uitgeeft om zijn achtjarige zoon te laten karten. "Toen ik begon, gaf mijn vader in het eerste jaar ongeveer 20.000 pond uit. Daarvoor moest hij het huis opnieuw financieren en creditcards maximaal benutten. Vandaag de dag is het bijna onmogelijk geworden voor iemand met een normale achtergrond om te concurreren met gezinnen die miljoenen kunnen investeren. Dat zou niet mogen."
Volgens Hamilton wordt talent steeds vaker overschaduwd door financiële mogelijkheden. "In plaats van dat de grootste talenten boven komen drijven, zijn het de gezinnen met het meeste geld die kansen creëren voor hun kinderen. Dat zal de komende jaren alleen maar erger worden als er niets verandert. De FIA en Formule 1 moeten daarin actie ondernemen."

Ook Max Verstappen erkent dat de kosten in de opstapklassen volledig uit de hand lopen. De Nederlander, die met zijn eigen race- en simraceteam jonge talenten ondersteunt, ziet tegelijkertijd kansen in de snel groeiende simracewereld. "We hebben allemaal ontzettend veel geleerd in de kartsport, maar de prijzen schieten volledig door het dak. Mensen betalen tegenwoordig 10.000 tot 12.000 euro voor één raceweekend in de Mini-klasse. Dat is gewoon krankzinnig."

Volgens Verstappen zorgt dat ervoor dat veel talent nooit de kans krijgt om door te groeien naar hogere raceklassen. "Daardoor vallen soms echt goede coureurs af voordat ze überhaupt de stap naar de formulewagens kunnen maken."
De viervoudig wereldkampioen denkt dat sim-racen een belangrijk onderdeel van de oplossing kan zijn. "Ik zie steeds meer jonge karters die daarnaast ook veel simracen. Ze leren al rijden in F4-auto's of GT-wagens via de simulator. Met hoe realistisch simulatoren tegenwoordig zijn, kun je al tien stappen voorlopen voordat je voor het eerst in een echte formulewagen stapt."
Ook Haas-coureur Esteban Ocon, wiens ouders grote financiële offers brachten om zijn carrière mogelijk te maken, herkent het probleem. "Als ik vandaag opnieuw zou moeten beginnen in de kartsport, zou ik waarschijnlijk niet in de Formule 1 terecht zijn gekomen. Het is ongelooflijk hoe duur één raceweekend in de Mini-klasse tegenwoordig is. Dat is echt zonde." Volgens Ocon zou een combinatie van simulatortraining en beperkt rijden in echte karts een realistischer model kunnen zijn voor jonge coureurs.
De FIA heeft inmiddels een eerste stap gezet met een driejarig wereldwijd kartprogramma dat de instapkosten moet verlagen en alternatieve routes voor jong talent moet creëren. Onder meer een gestandaardiseerde Arrive & Drive World Cup en een speciaal Karting Excellence Centre moeten ervoor zorgen dat talent niet uitsluitend afhankelijk is van een groot budget.
Diverse hoogtepunten loopbaan Max Verstappen in de kartsport: RaceXpress was erbij!




