Formule 1

45-jarige Fernando Alonso is het niet verleerd: “Als ze hem een goede auto geven”

Uitgegeven door Frank Korsel • 24 juni 2026 18:04

Stefano Domenicali kijkt met leder ogen naar de situatie waarin Fernando Alonso verkeert. De Spanjaard heeft het zwaar om in de ondermaats presterende Aston Martin AMR26 te voortduren.

Formule 1 Fernando Alonso Stefano Domenicali
Stefano Domenicali op het podium met Fernando Alonso, Spanje 2013.

De Formule 1-CEO stelt dat het hem oprecht pijn doet om te zien dat Alonso, die door velen nog altijd wordt gezien als een van de meest complete coureurs op de grid, zo worstelt bij Aston Martin.

Na een succesvol debuutseizoen bij de Britten in 2023 ging het snel bergafwaarts. De tweevoudig wereldkampioen stapte dat jaar liefst zeven keer op het ereschavot. Voor zijn laatste overwinning moeten we een stuk verder terug in de tijd. In 2013 won hij de Grand Prix van Spanje.

Uitgerekend tijdens de afgelopen editie van de race op het circuit van Barcelona zinspeelde hij op een vertrek uit de sport. Het zou zijn laatste race zijn op dit circuit, stelde hij. Door het roulatiesysteem met Spa-Francorchamps keert Barcelona pas in 2028 terug op de kalender.

Dat Alonso het voor gezien wil houden, is niet gek. De 45-jarige coureur is bezig aan zijn 23e seizoen, is onlangs vader geworden en ook voor de prestaties hoeft hij het niet te doen.

In de eerste zeven Grands Prix van het seizoen waren de hoogtepunten schaars. Vier keer behaalde hij de eindstreep niet. In Japan en Miami kwam hij respectievelijk als achttiende en vijftiende over de eindstreep. Het enige lichtpuntje was de P10 in Monaco. Die erfde hij na de race ten koste van Sergio Perez.

Het doet Domenicali pijn om Alonso zo te zien, vertelt hij in de Spaanse krant AS. Toen Domenicali teambaas was bij Ferrari, werkten de twee samen. Onder zijn leiding scoorde Alonso zijn mooiste overwinning in de Formule 1. (Lees hier de special over de winst in Valencia 2012)

"Ik heb het te doen met Alonso, omdat ik veel respect voor hem heb en weet dat hij een fantastische coureur is”, vertelde de Formule 1-topman.

Hoewel de oude vos al 45 jaar is, zegt dat volgens Domenicali niets over zijn rijkunsten. "Maar ik weet dat hij een veerkrachtige persoon is. Ik hoop dat hij de kans krijgt, als ze hem een goede auto geven, om zijn talent te laten zien."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS