Formule 1

Wat zag Daniel Ricciardo wat anderen nog niet zagen? Welke donkere wolken pakken zich samen boven Renault?

Uitgegeven door Peter Vader • 21 mei 2020 06:18 • Print artikel

Autofabrikant Renault bereidt zich voor om binnen tien dagen een omvangrijk besparingsspaarplan ter waarde van 2 miljard euro te onthullen. Volgens Le Canard Enchaîné en verschillende andere bronnen wil de Franse fabrikant zelfs vier van zijn fabrieken in Frankrijk sluiten: Choisy-le-roi, Dieppe en Fonderies de Bretagne. Volgens dezelfde bronnen zouden ook de fabriek van Flins, waar de elektrische stadsauto Zoé en de Nissan Micra worden geassembleerd, over enkele jaren haar activiteiten moeten staken. Ernaar gevraagd door AFP, wilde het management van Renault geen commentaar geven, terwijl het Ministerie van Economische Zaken ook niets wilde zeggen over deze ‘delicate’ kwestie. De Franse staat, aandeelhouder van Renault met 15 procent van het kapitaal, is van plan een banklening van ongeveer 5 miljard euro te garanderen voor de Franse fabrikant, die zwaar is getroffen door de gezondheidscrisis van het coronavirus.

Renault Formule 1

Hoe zit het dan met het Renault-team in F1?
Officieel is het F1-project van Renault gebaseerd op de lange termijn, maar over een paar dagen zal de Franse fabrikant de grote lijnen bekendmaken van een omvangrijk besparingsplan van € 2 miljard, dat afgelopen februari is aangekondigd. In dit zeer gedetailleerde scenario is het, naast de genoemde fabriekssluitingen, terecht om je af te vragen of de betrokkenheid van Renault met zijn fabrieksteam bij de Formule 1 op dit moment nog steeds één van de prioriteiten van het bedrijf zal zijn. Dit is ongetwijfeld voor Daniel Ricciardo een deel van de reden waarom hij voor 2021 overstapte naar McLaren, aldus een bericht van thejudge13.com. Velen speculeerden waarom hij van het ene naar het andere team ging verhuizen, een stap waarmee hij slechts marginaal vooruit zou komen. Op zijn best gezien was het een zijstap. Deze stap van Renault zal zeker door andere fabrikanten worden gevolgd, omdat de haast om de kosten te drukken de komende maanden versnelt.

Speculatieve investering
Voorlopig is er geen aanwijzing dat Renault de Formule 1 op korte of middellange termijn moet verlaten, integendeel, het team van de Franse fabrikant heeft zelfs vlak voor de start van het seizoen 2020 een titelsponsorcontract getekend met DP World. Dit bewijst dat Renault niet van plan was het Formule 1-kampioenschap voortijdig te verlaten. Maar sinds februari is de Coronaviruscrisis actueel en ziet Renault, net als andere fabrikanten, de automarkt in enkele weken instorten. De fabrikant zag zelfs zijn financiële rating bij Standard & Poor's verlaagd tot 'speculatieve investeringen'. Er moet ook aan worden herinnerd dat het management in februari vorig jaar al de mogelijkheid had geopperd om fabrieken in Frankrijk en in het buitenland te sluiten, bij de presentatie van de jaarresultaten. “We hebben geen taboes en we sluiten niets uit. We hebben geen taboes”, zegt Clotilde Delbos, de interim-directeur van Renault.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS